۱۰ روش برای کارآمدی برند سایت یا وبلاگ شما

نگاشته شده به تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ در موضوع اینترنت, طراحی سایت | ۱ دیدگاه

وقتی آمار میلیونی وبلاگ‌ها و سایت‌های موجود در وب را می‌بینیم ترسی نا‌خودآگاه ما را فرا می‌گیرد. اینکه جایگاه وب سایت یا وبلاگ ما در بین این آمار کجاست؟ اگر وب سایت‌های غیراستاندارد را نیز در نظر بگیریم این رقم بسیار بالا‌تر خواهد بود. نتیجه اینکه صد‌ها و بلکه هزاران وب سایت در جایگاه خود قابل توجه است. همچنین درصد قابل توجهی از آن‌ها محتوای با کیفیت و مطلوب ارائه می‌کنند که رقابت را شدید‌تر می‌سازد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان از توان رقابت سایت یا وبلاگ خود مطمئن بود؟ در یک کلمه: برند. در ادامه ۱۰ روش برای کارآمدی برند وبلاگ یا وب سایت شما معرفی می‌کنیم.

۱- داشتن یک هدف شفاف

شما باید یک هدف روشن و شفاف از وبلاگ خود داشته باشید که بتواند بازدید کننده را نیز روشن سازد. آن‌ها باید بدانند چرا از سایت شما دیدن می‌کنند؟ آیا ارزش وقت گذاشتن را دارد؟

«من می‌خواهم در مورد تکنولوژی بنویسم» کدام بخش از تکنولوژی مد نظر شماست؟ گجت‌ها؟ وب ۲؟ می‌خواهید از چه زاویه‌ای نگاه کنید؟ اخبار جدید؟ تحلیل‌های عمیق؟ خوانندگان شما به کدامیک بها می‌دهند؟ شما باید به آسانی به این پرسش‌ها پاسخ دهید. هدف شما باید چیزی را در ذهن تداعی کند. وقتی می‌گویید ویدئو آنلاین یوتوب را تداعی می‌کند. وقتی می‌گویید گجت و پزشکی، ۱پزشک را تداعی می‌کند. وقتی می‌گویید مصاحبه، وبلاگینا را به یاد می‌آورد. وقتی از نقد و بررسی می پرسید، عصرنوشتن تداعی می شود. وقتی می‌گویید جی کوئری، یک طراح وب به یادمان می‌افتد. مجله اینترنتی پریانا را موجب می‌شود و نمونه های مشابه دیگر.

شما یک ایده دارید! حالا باید وب سایت یا وبلاگ خود را بنا کنید. کار ساده‌ای نیست و زمان زیادی طلب خواهد کرد. اما این اصل برای همیشه در ذهن شما حک شده است.

۲- سبک نگارش مطابق با هدف داشته باشید

مطالعات زیادی نشان داده است که یکی از پارامترهای خوانندگان برای بازدید از مطالب شما نوع سبک نگارش است. شما نیاز به تطابق سبک نگارشتان با برند خود دارید. مهم نیست برداشت‌های شخصی خود را می‌نویسید یا بی‌طرف هستید. مهم تطابق است. اگر شما وبلاگ‌های تکنولوژی را بخوانید. حتماً بین نگارش عصرنوشتن و ۱پزشک تفاوت قائل خواهید شد. موضوع‌‌ همان برند است! این نکته بسیار مهمی است برای وبلاگ‌هایی که بیش از یک نویسنده دارند و باید به آن دقت کنند.

۳- به شعار خود پایبند باشید

استفاده از شعار‌ها (Taglines) الزامی نیست، هرچند که کمکی است توصیفی، برای نفوذ در ذهن‌ها. با وجود این، چیزی که مهم است اگر به شعاری بچسبید آن شعار به ذهن مردم هم می‌چسبد! اگر ماه بعد شعار خود را تغییر دهید مردم آن را به یاد نمی‌آورند. و ممکن است گمراه شوند. اگر قصد استفاده از شعار را دارید، آن را در برچسب عنوان وبلاگ (Title Tag) خود ذکر کنید. این کار باعث خواهد شد برچسب عنوان وبلاگ شما در موتورهای جستجو دیده شود. در نتیجه پیام خود را به این شکل منتقل کرده‌اید.

۴- برای لوگوی خود پول خرج کنید

درست مثل پرچم کشور‌ها، لوگوی وب سایت هویت شما را تشکیل می‌دهد. اگر بودجهٔ کمی برای صرف در طراحی وبلاگ خود دارید، یک لوگوی خوب دارای اهمیت بالاتری برای سرمایه گذاری است. لوگو مهم است زیرا اولین چیزی است که بازدیدکننده با شنیدن وب سایت شما در ذهن خود تداعی می‌کند. به علاوه وقتی دیگران مطلبی یا ارجاعی به وبلاگ یا سایت شما می‌دهند ممکن است از لوگوی شما استفاده کنند. تصویر بالای  مثالی است از این استفاده.

۵- استفاده از Favicon

اکثر مرورگرهای وب از Favicon پشتیبانی می‌کنند. بنابراین شما باید یکی از آن‌ها را مانند لوگو و یا حرف اول نام سایت خود، ساخته و بکار گیرید. Favicon‌ها مهم هستند زیرا در بین هزاران وب سایت دیگر نقش نشان سایت یا آواتار کاربری شما را بازی خواهند کرد. می‌توانید از این سایت و یا این برای ساخت Favicon بهره بگیرید.

۶- طراحی مطابق با محتوا

نگاه کلی و احساسی که از طراحی سایت شما دست می‌دهد باید با محتوای آن تطابق داشته باشد. اگر در مورد بازار سهام صحبت می‌کنید استفاده از تصویر گل در پس زمینه درست نیست! شناسایی و تطابق طراحی با محتوا و مخاطبان باید مد نظر شما باشد. اگر در مورد عادات مردمان سنتی می‌نویسید استفاده از پس زمینه روزنامه‌ای با صفحه کاهی برای شما مناسب است. اگر مخاطبانتان جوان هستند طراحی رنگین سایت خوب است. اگر محتوایی با چند موضوع می نویسید طراحی مجله‌ای استفاده کنید و غیره.

۷- سازگار با رنگ‌ها

مطمئن شوید که در طراحی، یک پالت رنگ انتخاب کرده و به آن پایبند باشید. رنگ‌ها و حالت‌ها به راحتی به یاد می‌مانند، پس چیزی که دوست دارید استفاده کنید. می‌توانید از یک رنگ اصلی در لینک‌ها، Favicon، سربرگ و… استفاده کنید. اگر از تصاویر و یا ویجت‌ها در وبلاگ خود استفاده می‌کنید به الگوی رنگ اصلی دقت کنید. شاید شما سال‌ها در وب سایت خود بنویسید و خوانندگان ثابتی داشته باشید. اجازه دهید آن‌ها با ورود به سایت شما احساس کنند در خانهٔ خود هستند. به این ترتیب برند شما جایگاه محکمی خواهد داشت. می‌توانید برای آگاهی بیشتر در مورد پالت‌های رنگ به این سایت مراجعه کنید.

۸- استفاده از نام وب سایت در رسانه‌های اجتماعی

آیا از توییتر، فیس بوک، فرندفید و… استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، شما باید یک حساب کاربری به نام وب سایت یا وبلاگتان در این سرویس‌ها ایجاد کنید. شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین گرایش آنلاین در وب هستند. اگر بتوانید سایت خود را در این شبکه‌ها مدیریت کنید برند فعال و زنده‌ای خواهید داشت. یک مثال خوب: Michael Arrington از افراد مشهور وب است. اما بجای استفاده از نام شخصی خود در این شبکه‌ها حساب کاربری به نام TechCrunch را ایجاد کرده است تا برند سایت خود را در پلت فرم‌ها تقویت کند.

۹- هزینه کردن برای تبلیغات

اگر برندسازی آسان بود شرکت‌ها سالیانه میلیارد‌ها دلار برای تبلیغاتشان صرف نمی‌کردند! ممکن است ساخت یک برند قدرتمند هزینهٔ زیادی نداشته باشد اما پول خرج کردن، برای رسیدن سریع‌تر و آسان‌تر به هدف شما کمک شایانی می‌کند. اگر بودجهٔ کافی ندارید، وب سایت خود را راه اندازی کنید و سعی کنید با محتوای قوی و مفید، جذب مخاطب کنید. تبلیغات کمک می‌کند تا یک پیام خاص را به مخاطب خاص انتقال دهید. به عنوان مثال با قراردادن بنر تبلیغی خود در وبلاگ‌های پر بازدید و مطابق با موضوع وب سایت شما، مطمئن می‌شوید، مخاطبانی که به سوی شما گسیل شده‌اند علاقمند به موضوع سایت شما هستند و اینگونه به هدف خود می‌رسید.

۱۰- گسترش آن در همه جا

برندسازی یک روند روحی-روانی دارد. به این معنی که باید در ذهن مردم حک شود. بعضی مواقع مثل بازی اعداد است که باید برند خود را در بین کاربران وب مدیریت کنید. علاوه بر این موارد، از لوگو و برند خود در هر جایی که می‌شود استفاده کنید. لینک آن را در امضاء ایمیل خود قرار دهید. نظر خود را در مقاله‌های وبلاگ‌های معروف بنویسید و لینک و آواتار خود را در آنجا ثبت کنید. در مورد وب سایتتان در انجمن‌ها صحبت کنید. بنرهای تبلیغاتی تهیه کنید. لوگوی خود را بر روی تی شرت و ماگ چاپ کنید! و فعالیت‌هایی از این دست.

پی‌نوشت: دلیل استفاده‌ام از نمونه‌های ایرانی کمک در معرفی برندهایی با محتوای فارسی است که تلاش خوبی برای انعکاس نمونه های غیرفارسی مانند Engadget یا Gizmodo و حتی تولید محتوا می‌کنند.

*اقتباس شده از این مقاله

Share
  1. ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ در ۲۱:۰۷ | #1

    خیلی ممنون
    حسابی از این مقاله استفاده کردم.

دیدگاه ها مسدود است.